fredag, februar 19, 2010

Ingunn-Det mjuke

Ingunn-Det mjuke er et organisk garn/merino ull som er plantefarget. Helt reint og fint!
Garnet har jeg kjøpt i Bånsull butikken i Bergen. Det var dyrt og egentlig udrøyt. MEN...resultatet ble utrolig bra!

Litt om akkurat denne fargen :

Kochenille Kochenille er ei skjoldlus som lever på fikenkatusplanten i Mellom Amerika. Etter oppdagelsen av Amerika, ble det tilgang på kochenille. Til å fremstille et kilo fargestoff går det med 150 000 lus. Av kochenillen får en blårød farge (keramin). Bruker en tinn som er oppløst i saltpetersyre til kochenillen, får en høyrøde farger. Tørka kochenille er svartrød eller grå. Den mørke er best.

Kochenillelusa må knuses, bløtes og kokes ut før farging. den veies før knusing og bløtes i et døgn. Kokes i litt vann ca. ti minutter.
Det sies at den egyptiske dronningen Nefertite, som levde ca. 2000 år før vår tidregning, at mumien hennes hadde rødlakkerte negler på både føtter og tær. Fargestoffet var rød kochenille.

Den brukes i melkeprodukter, crabsticks, syltetøy, iskrem,
sauser og godteri. fruktblandinger, bakervarer. Campari. Leppestift danskepølser. Cheddarost, desserter.
Hmmm...merkelig!

Luen til Maia ble akkurat passelig, mykere enn myk, og utrolig varm!


Garn: INGUNN fra Det mjuke nøyaktig 50 gr.
Mønster: Finnlandshette fra Nøstebarn (selvfølgelig)
Pinner: Str. 3.

8 kommentarer:

Månestråle sa...

Så fin:-)
Spennende garn du ar brukt. Flaks for meg at det er et godt stykke til Bånnsull....:-)
God helg.

Hanne sa...

Kjempefin!! Ser veldig god og varm ut! Heldig, skjønn liten jente! Spennende garn du har brukt også!!

StrikkePia sa...

Både luen og fargen er kjempe flotte.
Garnet høres veldig spennende ut, kuan godt tenke meg å prøve det. :-)

Elin H. sa...

Så deilig lue!! :)

jea sa...

Den lua så deilig ut!!

Anne Mette sa...

Superfin lue du har strikket.

Ingunn er et kjempeflott garn, og det kan vel egentlig ikke kalles udrøyt når det går kun ett nøste til en lue ...

Hilsen fra Vestlandet

Oda sa...

Hvilken størrelse brukte du? Jeg har også dette garnet i strikkekurven, og fikk veldig lyst til å strikke finlandshette til 1-åringen min! "Ingunn" er jo litt tykkere og mykere enn 2-trådsgarnet fra Nøstebarn, så det tror jeg blir perfekt.

Anna sa...

Nydelig garn! Jeg tror jeg tar en tur til Det Mjuke! Er det noen som vet hvordan jeg kan bestille fra nettet?